Vilnius, lapkričio 6 d. (BNS). Sostinės taryba trečiadienį po pateikimo pritarė siūlymams didinti tarifą visose penkiose Vilniaus miesto parkavimo zonose.
Dabar klausimas bus svarstomas komitetuose.
Pagal tarybos sprendimo projektą, mėlynojoje zonoje valandos įkainis už automobilio stovėjimą kiltų nuo 2,5 iki 4 eurų, raudonojoje – nuo 1,5 iki 2,5 euro, geltonojoje – nuo 0,6 iki 1 euro, žaliojoje – nuo 0,3 iki 0,5 euro.
Galės būti apmokestinami kiemai
Taip pat siūloma apmokestinti parkavimą gyvenamųjų namų kiemuose, jeigu to pageidauja namo gyventojai. Norint, kad atsirastų baltoji zona, už tokį sprendimą turėtų balsuoti didesnė nei 50 proc. gyvenamojo namo bendruomenės dalis.
Tokioje zonoje, kuri būtų paskelbta baltąja, automobilio statymas kainuotų 0,2 euro už valandą.
Tuo metu automobilio valdytojams, kurie yra deklaravę gyvenamąją vietą baltojoje zonoje ir turi „Susisiekimo paslaugų“ išduotą elektroninį leidimą, už pirmą automobilį rinkliava būtų netaikoma. Antro automobilio statymas kainuotų 6 eurus mėnesiui arba 72 eurus metams.
„Didžiajai daliai kiemų, esančių prie didelių traukos objektų, yra sudarytos tokios sąlygos, kad tie gyventojų kiemai nuolat užimami miesto svečių“, – tarybos posėdžio metu sakė Vilniaus savivaldybės Infrastruktūros grupės vadovas Ilja Karužis.
Anot jo, numatomais pakeitimais skatinama, kad svetimi automobiliai gyvenamųjų namų kiemuose nebūtų paliekami ilgesniam laikui nei viena para.
Pakeitimais taip pat siūloma koreguoti vietinės rinkliavos galiojimą laiką – mėlynojoje zonoje už stovėjimą reikėtų mokėti visą parą, kai anksčiau mokėti reikėjo visomis savaitės dienomis nuo 8 iki 24 valandos.
Tuo metu geltonoji zona veiktų nuo 8 iki 20 val. darbo dienomis, o šeštadieniais ir sekmadieniais būtų nemokama. Iki šiol nemokamas stovėjimas šioje zonoje buvo nustatytas tik sekmadieniais. Žalioji zona pagal pakeitimus nebūtų apmokestinama savaitgaliais.
„Negalime pritarti tokiam primityviam karui prieš automobilius ir įkainio padidinimas yra pats paprasčiausias būdas“, – sakė opozicinės „Laisvės ir teisingumo“ frakcijos seniūnas Vydūnas Sadauskas.
Anot jo, įkainio padidinimas „dar labiau smogs senamiesčiui“.
„Jis taps kaip getas, į kurį bus labai sunku pakliūti“, – kalbėjo V. Sadauskas.
Lenkų rinkimų akcijos-Krikščioniškų šeimų sąjungos atstovas Jaroslavas Kaminskis teigė manantis, kad baltosios zonos įvedimas gali sukelti konfliktų tarp besiribojančių gyvenamųjų namų.
„Užuot norėjus padėti žmonėms, mes čia prognozuojame lygioje vietoje konfliktą, kadangi parkavimo aikštelės nėra priskirtos daugiabučiams namams, to daugiabučio namo žemė baigiasi trys metrai nuo fundamento ir ta aikštelė gali būti ir vieno namo, ir kito, ir galbūt šoninio trečio“, – teigė jis.
Elektromobiliams stovėjimas – nemokamas
Pakeitimais taip pat siūloma dalijimosi paslaugų įmonėms rinkliavos miesto zonose įkainius susieti su jų turimų elektromobilių kiekiu.
Jei įmonės turimų elektromobilių dalis siekia 10 proc., mėnesis mokestis jai būtų 89 eurai. Tuo metu, jei įmonė turi nuo 10 iki 30 proc. elektromobilių, mėnesinis mokestis siektų 80 eurų, o jei virš 30 proc. – 67 eurus.
Siūloma, kad elektromobilius ir toliau būtų galima nemokamai parkuoti mokamose zonose. Rinkliavos elektromobiliams klausimą ketinama svarstyti, kai šių transporto priemonių skaičius Vilniuje pasieks 3 procentus.
Anot savivaldybės, su automobilių stovėjimo pokyčiais bus įvesti ir elektroniniai leidimai asmenims su negalia, pakeičiant dabartines popierines korteles. Nauji leidimai leis vieną kartą per valandą keisti registruotą automobilio numerį, jie bus galiojantys vienerius metus ir išduodami nemokamai.
Taip pat būtų įvedama nauja automobilių stovėjimo įkainių nustatymo metodika, taikoma visoms „Susisiekimo paslaugos“ administruojamoms aikštelėms. Pavyzdžiui, prie sveikatos įstaigų bus suteikta galimybė valandą stovėti nemokamai, o prie verslo įstaigų – galimybė verslui padengti dalį savo klientų parkavimo išlaidų.
Jeigu miesto politikai pritars tokiam projektui, nauji įkainiai įsigalios nuo kitų metų liepos.
Kaip anksčiau BNS sakė „Susisiekimo paslaugų“ Judumo transformacijos vadovas Jonas Damidavičius, didinant rinkliavą siekiama spręsti automobilių statymo vietų trūkumo problemą, skatinti miestiečius naudotis viešuoju transportu.
Surenkamos rinkliavos lėšas planuojama naudoti dviračių ir pėsčiųjų takams, viešajam transportui bei kitoms darnaus judumo sritims Vilniuje plėtoti.
Rinkliavą už automobilių stovėjimą numatoma kelti siekiant įgyvendinti ir sostinės Darnaus judumo plane iškeltą tikslą, kad iki 2030 metų kelionės asmeniniais automobiliais, viešuoju transportu ir pėsčiomis sudarytų lygias dalis.
Autorė Greta Zulonaitė
[email protected], Lietuvos naujienų skyrius